Förpackningsdesign

Nu ska ni få höra vad lilla jag sysslar med. Förra veckan startade en kurs som heter Kommunikativ Förpackningsdesign och nu ska vi ta i med både huvudet och musklerna. Peppra idéer, smarta lösningar, få inspiration, göra ritningar, räkna matte och så ska vi förverkliga våra idéer och ritningar genom att skära till riktiga förpackningar i kartong. En helt galen och utmattande uppgift om ni frågar mig, men det är också väldigt kul när det går bra. Jag arbetar tillsammans med Felicia K i min klass, så när jag skriver vi menar jag hon och mig.
 
Vårt uppdrag är att uppdatera Cederroths första hjälpen-förpackningar till ett specifikt scenario och vi får bara använda kartong. Förra veckan startade vi med att göra lite research och bolla hur mycket idéer som helst. Pinterest var till stor hjälp kan jag säga! Vi bestämde scenariot vi ville designa vår förpackning till och det blev slutligen stallet. På ridskolan eller hemma. Våra ledord är färgglad, dekorativ, lekfull och vi vill även få in naturen och hästarna på något sätt.
 
Den här veckan gjorde vi en moodboard och valde ut våra favoritbilder från Pinterest och bestämde vad för sorts färger vi vill ha. Vi har inte huggit paletten i sten ännu men vi vet ungefär vad det är för färgskala vi vill arbeta med och så tillverkade vi även en prototyp på förpackningen efter handledningen igår. Vi hade två olika idéer på hur vår förpackning skulle se ut men efter handledningen så stod det klart vilken det var vi skulle köra på. Det blir en liten byrå med lådor och lock utanpå. Prototypen blev förvånansvärt bra men vi behöver justera måtten åt olika håll för att få plats ordentligt.
 
Det blir full rulle fram tills deadline den 29 oktober så vi får se hur mycket jag hinner skriva. Men det är ju som vanligt... TJINGELING!
 
1. Vårat Felicia-bord, vår moodboard och prototypen som vi lämnade den idag. 3. Prototypen som den såg ut igår.
 
 
#1 - - Anonym:

Roligt! Ska bli kul att se resultatet sen! 💞